Tjongie's website:
Contact | Actueel | Home | Geloof | Recht | Sport | Werk
Geloof

Morgenklanken

Het programma op de kerkradio heet morgenklanken en wordt op dinsdagmorgen uitgezonden, maar stiekem opgenomen op maandagavond. Het programma duurt 3 kwartier en begint na een welkom met een lied en daarna is het tijd voor de meditatie, samen met het lezen van een stukje uit de Bijbel. Dat alles duurt ongeveer 10 minuten waarna er nog een half uur tijd is voor muziek.

Hieronder vindt je de programma's waar ik aan meegewerkt heb. Je kan zowel het hele programma beluisteren als de tekst van mijn meditaties die ik vrijwel letterlijk zo uitgesproken heb. Nu ik het hier op een rij zet valt het me op dat ik veel uit de brieven van Paulus haal. Zijn brief aan de Romienen maar liefst 3x in de laatste 4 jaar. Dat Bijbelboek ben ik nu dus maar eens rustig gaan lezen.
In 2008, 2009 en 2010 stond ik stil bij de geweldige zekerheid en blijdschap die je hebt wanneer je God kent, in 2011 en 2012 lag het accent op de verzoening. Je hebt steeds weer vergeving nodig van je zonden. Het zijn thema's die me de laatste jaren bezig houden en waarvan ik steeds meer ontdek dat het daarom in het leven gaat. Ook wanneer ik als ouderling de mensen wat te bieden heb aan steun, aan troost, is het niets anders dan dat: verzoening!

Download en/of luister 2012   2012: Kerntekst was Romeinen 6:23 Het loon op de zonde is de dood. Na hier wat over nagedacht te hebben, heb ik halverwege het geweldige hoofdstuk Jesaja 53 gelezen om daarna na te denken over het tweede gedeelte van diezelfde tekst: maar de genadegave van God is het eeuwige leven door Jezus Christus.
Download de tekst
     
Download en/of luister 2011   2011: Wij bidden u van Christus wege, alsof God door ons bad: Laat u met God verzoenen. Wanneer iets in het leven nodig is, dan is het wel verzoening. Daar heb ik in 2011 over nagedacht en tegelijk stond ik stil bij het gebed. Het gebed is de ademtocht van de ziel wordt wel gezegd. Je kan niet zonder.
Download de tekst
     
Download en/of luister 2010   2010: Romeinen 8:31 Maar ik ben verzekerd dat noch dood, noch leven, noch engelen, noch machten, noch tegenwoordige noch toekomende dingen, noch hoogte, noch diepte, mij zal kunnen scheiden van de liefde van God die is in Christus Jezus. Geweldig wanneer je door Gods Geest er van overtuigd bent geraakt, verzekerd van bent geworden dat Zijn geweldige Liefde ook voor jou is. God is Liefde, een stelling die nogal eens reacties oproept, maar het is echt waar. Hij is Liefde in Zijn Zoon. Daarin heeft Hij Zijn liefde laten zien en die is zo groot, daar weegt niets tegen op, ook alle moeite en zorgen op aarde niet.

Download de tekst

 

     
Download en/of luister 2009   2009: Romeinen 8:26 en 27 Wie zal beschuldiging inbrengen tegen de uitverkorenen van God? Wie is het die verdoemt? Het zijn geweldige vragen die Paulus vol blijdschap en verwondering stelt. Dat begrijp je als je de antwoorden kent. Niemand is namelijk het antwoord! Ook hier weer het geheim in Zijn liefde. Christus is het die gestorven is , die ook opgestaan is, die ook aan de rechterhand van God is, die ook voor ons bidt. En Christus is het die rechtvaardig maakt. We moeten zelf erkennen dat we zonde doen, de duivel wil ons wijsmaken dat het nooit meer goed met ons komt, en gelijk heeft hij, maar Gods liefde en genade is nog veel groter en daarom jubelt Paulus het uit.

Download de tekst

 

     
Download en/of luister 2008   2008: 2 Timotheus 4: 1-7. Ik heb het geloof behouden. Ha, niet als prestatie van jezelf, maar uiteindelijk ook als machtig werk van God. Ook deze tekst is uit een brief van Paulus. In dit gevavl niet aan een gemeente zoals Rome of Corinthe, maar aan een persoon, TimotheĆ¼s. Ook een bijzonder bijbelboek, bij mijn eerste bevestitging als ouderling in 2004, als de derde keer in 2012 werd uit dit bijbelboek gepreekt.
Download de tekst

 

 


Contact | Actueel | Home | Geloof | Recht | Sport | Werk